5 Φεβρουαρίου 2021

Οι αποκαλύψεις MeToo και τύπου «MeToo»



Στην πραγματικότητα πίσω απ’ την «πραγματικότητα», το κύμα έχει γίνει ήδη τσουνάμι και μας σκεπάζει προ πολλού, βυθισμένους στα λασπόνερα της σιωπής και των κοινωνικών ψευδών

 

Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής

Αισθάνομαι την ανάγκη να ομολογήσω ότι, παρά την γενική αναταραχή, παρακολουθώ απαθής και περίεργος το καθημερινά διογκούμενο κύμα τηλεοπτικών και διαδικτυακών αποκαλύψεων MeToo και τύπου «MeToo». Απαθής, γιατί γνωρίζω ότι όσα αποκαλύπτονται δεν είναι παρά σταγόνες στον ωκεανό των περιστατικών έμφυλων και έκφυλων και διαφυλικών – βίαιων ή μη – σεξουαλικών ή εργασιακών παρενοχλήσεων που κατακλύζουν τις σύγχρονες κοινωνίες των πολιτών. Περίεργος, αν το κύμα θα γίνει κάποτε τσουνάμι να μας σκεπάσει όλους. Όπως γενικεύοντας, δυνητικά, μας αρμόζει.

Και όχι μόνο δυνητικά. Στην πραγματικότητα πίσω απ’ την «πραγματικότητα», το κύμα έχει γίνει ήδη τσουνάμι και μας σκεπάζει προ πολλού, βυθισμένους στα λασπόνερα της σιωπής και των κοινωνικών ψευδών: εκτιμώ ότι καθένας – ή σχεδόν καθένας – από εμάς (όλοι ή σχεδόν όλοι, δηλαδή), έστω μια φορά στη ζωή μας, υπήρξαμε σεξουαλικά ή εργασιακά παρενοχλούμενοι ή παρενοχλούντες. Ή και τα δύο. Βίαια ή μη.

Αναφέρω απλά, χωρίς καμιά αξίωση τεκμηρίωσης, ότι τρείς δεκαετίες πριν (1987-1997) το 50% των εργαζομένων γυναικών 11 ευρωπαϊκών χωρών δήλωναν* ότι  υπήρξαν, τουλάχιστον μία φορά, θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο εργασίας τους. Το αντίστοιχο ποσοστό για τους άνδρες άγγιζε τότε το 10%, ενώ στο 30% των περιπτώσεων ο δράστης ήταν προϊστάμενος ή ιεραρχικά ανώτερος.

Πιο κοντά μας τώρα, στην δυστοπική Ελλάδα του 2020 - 21, το 85% των γυναικών αναφέρουν** ότι υπήρξαν θύματα σεξουαλικών παρενοχλήσεων στο εργασιακό περιβάλλον τους και, προσέξτε, 1 στις 10 εξ αυτών αναφέρει απόπειρα βιασμού ή βιασμό.


*******

Αυτά τα… ασήμαντα, τις ώρες που, στο επικοινωνιακό προσκήνιο (TV, social media κλπ.), πέφταμε απ’ τα σύννεφα καθώς φούσκωνε το κύμα των ελληνικών αποκαλύψεων Me Too και τύπου Me Too που ξεκίνησε μετά την γενναία καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου, όταν άνοιξαν τα θεατρικά στόματα…

Στο σημείο αυτό, οφείλω να εξηγήσω ότι αναφέρομαι σε «αποκαλύψεις τύπου MeToo», διότι στην Ελλάδα – αλλά  και παντού στον κόσμο, υποθέτω, ταυτίζουν τους «MeToo» με το μεγάλο σκάνδαλο των σεξουαλικών παρενοχλήσεων που ξέσπασε το 2017 στις ΗΠΑ, με πρωταγωνιστή τον μεγιστάνα του Χόλυγουντ Χάρβεϊ Ουάινστιν.

Διευκρινίζω λοιπόν, ότι το κίνημα των #MeToo ήταν παρόν, και  οι οπαδοί του παρούσες / όντες στη δημόσια ζωή των ΗΠΑ, από το 2006∙ όταν η μαύρη ακτιβίστρια από την Αλαμπάμα Ταράνα Μπερκ ίδρυσε το κίνημα προάσπισης των (έγχρωμων, κυρίως) γυναικών από τη σεξουαλική βία και τις επιπτώσεις της στη σωματική και, ιδιαίτερα, στην ψυχική υγεία των θυμάτων της.

Ωστόσο, οφείλουμε να δεχτούμε ότι εκείνη που επανέφερε το #MeToo στην παγκόσμια επικαιρότητα ήταν η ηθοποιός Αλίσα Μιλάνο όταν, το 2017, αποφάσισε τελικά να καταγγείλει δημόσια τον Χάρβεϊ Ουάινστιν για σεξουαλική παρενόχληση. Τότε ο ασκός του Αιόλου άνοιξε, το #Me Too έγινε πραγματικό τσουνάμι, και εκατομμύρια γυναικών απ’ όλο τον κόσμο άρχισαν να μιλούν για σεξουαλικά εγκλήματα που, ως τότε, έκρυβαν κάτω από το χαλί.


*******

Ακριβώς όπως τα έκρυβαν και οι δικές / οί μας MeToo∙ οι κυρίες και οι κύριοι που κατήγγειλαν παρενοχλήσεις παρελθόντων ετών εκ μέρους του καταξιωμένου Έλληνα ηθοποιού, σκηνοθέτη και θιασάρχη, Γιώργου Κιμούλη, ας πούμε. Ή όχι;

«Όχι», είναι μια λογική δημοσιογραφική απάντηση: οι κυρίες και οι κύριοι που κατήγγειλαν παρενοχλήσεις παρελθόντων ετών εκ μέρους του Γ. Κιμούλη δεν τις έκρυβαν κάτω από το χαλί, αλλά κάτω απ’ το δέος τους απέναντι στην αυθεντία, τον φόβο τους απέναντι στον εργοδότη (μη χάσουν τη δουλειά τους), το άγχος τους μη χάσουν τον υποκριτικό τους αυτοέλεγχο επί σκηνής. Και ευτελιστούν ως καλλιτέχνες…

Κάποιες άλλες, τηλεοπτικές αυτή τη φορά απαντήσεις, παραβλέπουν τον αναδρομικό χαρακτήρα των καταγγελιών και προχωρούν επί της ουσίας τους. Και δικάζουν: «οι καταγγελίες εις βάρος του κ. Κιμούλη δεν συνιστούν σεξουαλική παρενόχληση». Και αθωώνουν: «ούτε καν βίαιη επίθεση δεν τη λες – αν δεν επιβεβαιωθεί η καταγγελλόμενη κλωτσιά». Και καταδικάζουν: «τι λες τώρα, είναι πασίγνωστη η συμπεριφορική βία του Κιμούλη. Και στην προσωπική του ζωή, και στο θέατρο»…  

Έτσι ή κάπως έτσι, συνεχίζω να  παρακολουθώ απαθής και περίεργος το καθημερινά διογκούμενο κύμα τηλεοπτικών και διαδικτυακών αποκαλύψεων MeToo και «τύπου MeToo». Απαθής, ακόμα και απέναντι στην απέχθειά μου για τις τηλεδίκες και τους τηλεδικαστές. Περίεργος μήπως δω μία, έστω, απ’ τις καταγγελλόμενες υποθέσεις παρενοχλήσεων, να φτάνει στα δικαστήρια. Όχι ε;  

*Σε έρευνα του Κ.Ε.Θ.Ι. για την σεξουαλική παρενόχληση στους χώρους εργασίας

**Σε έρευνα της «Qed market research» για λογαριασμό της ActionAid

 

 

 

  

29 Ιανουαρίου 2021

Ο Σερίφης της κομητείας του Μητσοτακέϊκου

Για τον αποκαλούμενο και «Σερίφη» υπουργό Χρυσοχοϊδη, η δικαιοσύνη είναι απλά ένα μέσο ά­σκη­σης ε­ξου­σί­ας που αποδίδεται στα αστυνομικά κρατητήρια και με­τρι­έ­ται με μώ­λω­πες και σπα­σμέ­να πλευρά..

 

Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής

Από την ΑΥΓΗ της Κυριακής (30/1/2021)

 
Η κοινή δημοκρατική λογική υποβάλλει την ιδέα ότι το φασίζον αστυνομικό κράτος που, εκ γενετής, οικοδομεί η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι προϊόν τη συνάντησης του ακροδεξιού δόγματος Βορίδη με την νεοδεξιά εμμονή Χρυσοχοϊδη. Ωστόσο, μια ανοιχτή, ιστορική ας πούμε, ματιά στο «αστυνομικό κράτος Μητσοτάκη», είναι αδύνατον να μην εντοπίσει τις ομοιότητές του με το αστυνομικό κράτος Μακρόν. Και αυτών των δυό με το αστυνομικό κράτος του Ντόναλντ Τραμπ, ακραία έκφραση του οποίου υπήρξε η, απίστευτης αστυνομικής βαρβαρότητας, δολοφονία του Αφροαμερικανού διαδηλωτή Τζον Φλόϊντ.

Αυτό το φρικτό περιστατικό αστυνομικής βίας κάνουν εικόνα οι φοιτητές, οι μαθητές, οι εργαζόμενοι που διαδηλώνουν, (που… συναθροίζονται, σύμφωνα με την νεοδεξιά αστυνομική  ορολογία) αυτές της μέρες, κάθε φορά που βρίσκονται αντιμέτωποι με τα ένοπλα όργανα της τάξης του «σερίφη Χρυσοχοϊδη».

«Ο Σερίφης»!.. Έτσι αποκαλούν τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη τα πρόσωπα του περιβάλλοντός του. Και αυτό το προσωνύμιο δεν είναι διόλου τυχαίο αφού, σύμφωνα με τον  φίλο μου τον Επαϊοντα, «ο Μιχάλης είναι της αμερικανικής σχολής». Και, «από την εποχή των μεγάλων επιτυχιών του (σ σ: την εξάρθρωση των τρομοκρατικών οργανώσεων «17 Νοέμβρη»,  «ΕΛΑ» και «Επαναστατικός Αγώνας») διατηρεί άριστες σχέσεις με την πρεσβεία των ΗΠΑ και τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, CIA και τα ρέστα…».

*******    

Στις φωτογραφικές περιπλανήσεις μου, καθώς προσπαθώ να «διαβάσω» το φυσιογνωμικό προφίλ του Χρυσοχοϊδη, τον εντοπίζω στην ταινία Ξένοιαστος Καβαλαρης (Easy Rider) του Ντένις Χόπερ, με τον Τζάκ Νίκολσον και τον Πίτερ Φόντα: στο πρόσωπο εκείνου του ηλικιωμένου  υπερσυντηρητικού Αμερικανού επαρχιώτη «καουμπόι». Ο οποίος, καβάλα στ’ άλογό του, σημαδεύει με την καραμπίνα του έναν απ’ τους χαρλεάδες με τα μακριά μαλλιά που τον προσπερνούν καβάλα στις γυαλιστερές μηχανές τους. Και τον πυροβολεί!.. Και τον σκοτώνει!.. Έτσι, επειδή ήταν ένας από εκείνους τους χαρλεάδες με τα μακριά μαλλιά και τα κεντημένα τζιν… Που τον προσπέρασε πάνω στη γυαλιστερή μηχανή του… Μαρσάροντας προς το μέλλον…

Ωστόσο, έναν «σερίφη  Χρυσοχοϊδη» με τα όλα του (όπως, δηλαδή, τον φαντασιώνεται και τον γλεντάει ο λαϊκός κόσμος), ανακάλυψα στους αριστουργηματικούς «420 χαρακτήρες» (420 characters*) του βιρτουόζου της πυκνής γραφής και εξαιρετικού σκιτσογράφου Lou Beach, μεταμφιεσμένο σε σερίφη μιας αμερικανικής κομητείας. Ιδού λοιπόν:

Ο Σερίφης της κο­μη­τεί­ας μας, ο Χι­ούι Γου­ίλ­σον - γνωστός και ως «Κε­φτές» - με το πού έβλε­πε κάποι­ον ήθελε να του πε­ρά­σει χειρο­πέ­δες. Όλες του οι γνώ­σεις γύ­ρω απ’ το νό­μο δε θα γέ­μι­ζαν ούτε δαχτυ­λή­θρα, αλλά όσα ήξερε από ε­ξου­σί­α θα υπερχεί­λι­ζαν όλες τις υδρορροές από δω ως τον πο­τα­μό. Γι’ αυτόν, η δι­και­ο­σύ­νη ήταν απλώς ένα μέσο ά­σκη­σης ε­ξου­σί­ας, α­πο­δι­δό­ταν σε σκοτεινά δω­μά­τια και με­τρι­ό­ταν με μώ­λω­πες και σπα­σμέ­να πλευ­ρά. (…..)


*******

Όπως στην περίπτωση του λογοτεχνικού σερίφη Γουϊλσον, έτσι και στην περίπτωση του «δικού μας», η δικαιοσύνη είναι ένα μέσο άσκησης εξουσίας: «ο Χρυσοχοϊδης είναι ο ορισμός του  εξουσιομανούς», μου λένε όσοι τον γνωρίζουν από κοντά. Και, παρ’ όλο που ποζάρει και συμπεριφέρεται ως προσωποποίηση του νόμου και της τάξης, δεν σκαμπάζει τίποτα από την τέχνη της νομοθεσίας, ακριβώς όπως κι ο επαρχιακός σερίφης της ιστοριούλας μας: «οι γνώ­σεις του γύ­ρω απ’ το νό­μο δε θα γέ­μι­ζαν ούτε δαχτυ­λή­θρα»

Και τότε, ποιοί κινούν τα νήματα πίσω απ’ τον μηχανισμό που, από τις πρώτες μέρες διακυβέρνησης της ΝΔ, με μπροστινό τον Χρυσοχοϊδη, ακραία χτίζει λιθαράκι - λιθαράκι το φασίζον αστυνομικό κράτος Μητσοτάκη; Αυτή την βαρβαρότητα που ξεκίνησε από την εισβολή ΜΑΤ στο σπίτι του σκηνοθέτη Ινδαρέ, πέρασε από τις ματωμένες εκκενώσεις εστιών φιλοξενίας προσφύγων και την κατάργηση του ασύλου με τις εισβολές σε ΑΣΟΕ και Πολυτεχνείο, και έφτασε ως την εκτρωματική Αστυνομία Πανεπιστημίων και τον κατάπτυστο νόμο περί… συναθροίσεων

«Λοιπόν, ποιοι νομοθετούν; Ποιοι εκχώρησαν στους αστυνομικούς την εξουσία να αποφασίζουν ποια συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί και ποια όχι;», ρώτησα τον φίλο μου τον Επαϊοντα

«Όλοι οι άνθρωποι του Σερίφη, οι μικροί σερίφηδες του επιτελείου του», μου απάντησε, υπονοώντας τον υφυπουργό Λευτέρη Οικονόμου και τους άλλους τεχνικούς της αστυνομικής εξουσίας γύρω απ’ τον Υπουργό. Και μου εξήγησε ότι με εκείνο το «μικροί σερίφηδες» εννοούσε ότι όλοι οι άνθρωποι του «Σερίφη»   είναι… αμερικανάκια:    «αμερικανόθρεφτοι… αμερικανοσπουδαγμένοι… Πώς το λένε…».

«Καλά, και ο πρωθυπουργός τι βιολί βαράει;», έβαλα την τελευταία… φιτιλιά. 

«Ξέρεις εσύ!.. Βοηθός σερίφη», μου απάντησε ο Επαίων: «βοηθός σερίφη στην κομητεία του Μητσοτακέϊκου», ολοκλήρωσε σαρκάζοντας…  

*Lou Beach, «420 characters» / Μετάφραση Γιάννης Παλαβός /από το blog Ιστορίες Μπονζάϊ

 

 

 

 

 

 

22 Ιανουαρίου 2021

Το εμβόλιο ως όπλο γεωπολιτικής ισχύος

Από τη «διπλωματία της μάσκας» στη διπλωματία του εμβολίου», κι από εκεί στον ψυχρό πόλεμο Ανατολής -  Δύσης και στις αντι – covid επιχειρήσεις κυριαρχίας

 

Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής

Την ώρα που ο Έλληνας πρωθυπουργός, γυμνόστηθος, έκανε τη δεύτερη δόση του εμβολίου του και, ταυτόχρονα, τον γύρο του κόσμου ως διεθνής γραφικότητα, ο κυβερνήτης του Σάο Πάολο Ζοάο Ντορία, σε πείσμα του αντιπάλου του Ζαΐρ Μπολσονάρου, εξασφάλιζε τα πρώτα εμβόλια κατά του κορωνοϊού πανηγυρίζοντας το κατόρθωμά του ως «θρίαμβο της επιστήμης εναντίον των αρνητών»…  

Την ίδια ώρα, ο Τζο Μπάϊντεν δήλωνε ότι σκοπεύει να εμβολιάσει 100 εκατομμύρια ανθρώπους σε 100 ημέρες, στην Κόκκινη Πλατεία, στο πολυκατάστημα GUM απέναντι από το Κρεμλίνο, εκατοντάδες Μοσχοβίτες περίμεναν στην ουρά για να κάνουν την πρώτη δόση του εμβολίου, ενώ ο Γερμανός υπουργός Υγείας ομολογούσε ανεπάρκεια των μέτρων που έχουν ληφθεί για τον έλεγχο του ιού…

Αυτά και εκατοντάδες ακόμα κορωνοϊκά βεγγαλικά στο διεθνές ειδησεογραφικό προσκήνιο μιας μόνο ώρας, μιας μέρας του Γενάρη του 2020. Στο παρασκήνιο μαίνεται ο παγκόσμιος πόλεμος των εμβολίων. Ή καλύτερα, ο παγκόσμιος πόλεμος των φαρμακευτικών εταιρειών που, στο διεθνές πολιτικό πεδίο, μεταλλάσσεται σε ψυχρό πόλεμο Δύσης  - Ανατολής για τα εμβόλια: «Pfizer» και «Moderna», που πάει να πει ΗΠΑ με… ολίγη Γερμανία, κατά «Sputnik V» και «Coronavac», που πάει να πει Ρωσία και Κίνα αντίστοιχα, και  τούμπαλιν. Με την Ευρώπη (την… οξφορδιανή AstraZeneca) να μένει, ως συνήθως, τελευταία και καταϊδρωμένη…

*******

Αυτά, πολύ χονδρικά. Αναλυτικά, το θρίλερ του υπόγειου πολέμου Ανατολής – Δύσης (και των φαρμακευτικών εταιριών παραγωγής εμβολίων που τις «εκπροσωπούν»), με την τεχνολογική κατασκοπία και αντικατασκοπία και τις θεωρίες συνωμοσίας που το συνοδεύουν και το… τρέφουν, έχει τόσα πολλά επεισόδια που είναι αμφίβολο αν θα τα χωρούσε ακόμα και ολόκληρη η… πλατφόρμα του Netflix.

Στο πολιτικό επίπεδο, τώρα, μπορούμε να πούμε ότι, μπαίνοντας στο 2021, περάσαμε από τη «διπλωματία της μάσκας» στη «διπλωματία του εμβολίου». Αλλά αυτό δεν αλλάζει σε τίποτα την βασική αρχή που διέπει το σύνολο της διεθνούς πολιτικής λειτουργίας στην εποχή του κορωνοϊού∙ της παγκόσμιας διακυβερνητικής λειτουργίας, αν θέλετε, που βιώνει την πανδημία ως ευκαιρία οικονομικής, πολιτικής, ιδεολογικής, ή οποιασδήποτε άλλης μορφής επικράτησης, ηγεμονίας ή κυριαρχίας.

Ωστόσο, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η «διπλωματία του εμβολίου» φαντάζει – και ίσως είναι – πιο ισχυρή από τη «διπλωματία της μάσκας», ειδικά για τους πολιτικούς ηγέτες, τις κυβερνήσεις, τις χώρες, που έχουν το θάρρος (ή το θράσος;) να  βλέπουν το εμβόλιο ως ευκαιρία γεωπολιτικής ισχύος. Και να το χρησιμοποιούν ήδη. Όπως η Κίνα, η Ρωσία και οι ΗΠΑ…  

Ακόμα και η Ευρώπη: «Η Κίνα κινείται ήδη στρατηγικά στις χώρες της Ασίας με το δικό της εμβόλιο, το CoronaVac, και υπόσχεται… με το αζημίωτο εκατομμύρια εμβόλια στις αφρικανικές χώρες (όπου η παρουσία της είναι ήδη εμφανής με κολοσσιαία έργα υποδομών και εξίσου κολοσσιαία δάνεια που δεσμεύουν τις χώρες σ’ ένα καθεστώς οικονομικής αποικιοκρατίας», προειδοποιούσε έγκαιρα την ΕΕ, από το ευρωσυστημικό μετερίζι της (Carnegie Europe), η Τζούντι Ντέμπσεϊ.

*******

Και ήταν σαν να υπέβαλλε στο γερμανικό διευθυντήριο τη βεβαιότητά της ότι, «με τους κατάλληλους διπλωματικούς χειρισμούς και μια  δόση ανθρωπιάς» (sic), η Ευρώπη έχει μια μοναδική ευκαιρία να θέσει σε σοβαρή αμφισβήτηση το ‘κινεζικό μοντέλο’, με άλλα λόγια τις αποικιοκρατικού τύπου κινήσεις της Κίνας στην Ασία, όπου δοκιμαστικοί εμβολιασμοί γίνονται ήδη στο Μπαγκλαντές, το Πακιστάν, την Ινδονησία και τις Φιλιπίννες, αλλά και στην Αφρική, ακόμη και στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.

«Μα πώς;», είναι το αναπόφευκτο ερώτημα: με ποιους, ακριβώς, χειρισμούς θα θέσει η ΕΕ σε αμφισβήτηση το «κινεζικό μοντέλο», τις αποικιοκρατικού τύπου κινήσεις της Κίνας, δηλαδή, στην Ασία, την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική; «Ίσως με το δικό της μοντέλο, το ‘ευρωπαϊκό μοντέλο’ κινήσεων αποικιοκρατικού τύπου», σχολιάζει σαρκάζοντας ο… κακόβουλος αριστερός αναγνώστης.  

Αλλά, ω του θαύματος, αποκρυπτογραφώντας τις ευρωσυστημικές προθέσεις στην κατακλείδα της ανάλυσης της καλής κυρίας Τζούντι Ντέμπσεϊ, δικαιώνεται, αφού ανακαλύπτει ότι «η απάντηση που οφείλει να δώσει η δημοκρατική Ευρώπη στην κινεζική επιχείρηση γεωπολιτικής κυριαρχίας με όπλο το εμβόλιο, είναι να διακρίνει επιτέλους (και όχι με τον κοντόφθαλμο τρόπο του παρελθόντος) το πραγματικό της συμφέρον». Και να επιχειρήσει μιαν ευρωπαϊκή εκστρατεία γεωπολιτικής κυριαρχίας ενάντια «στο αδηφάγο κινεζικό μοντέλο».

Με… όπλο το εμβόλιο φυσικά! Που πάει να πει,  η «ευρωπαϊκή διπλωματία του εμβολίου» ενάντια στην «κινεζική διπλωματία του εμβολίου» και ό,τι ήθελε προκύψει∙  στην προκειμένη περίπτωση, μια ερώτηση μόνο: εμβόλια υπάρχουν;  

 

 

 

 

 

 

15 Ιανουαρίου 2021

Ο Ντόναλντ, ο Κυριάκος και ο… Γιοκαρίνης


 
Κιθαρίστας ή ντράμερ; Τα κοινά σημεία των πολιτικών προφίλ Τραμπ και Μητσοτάκη, όπως προκύπτουν από την ανάγνωση της προφητικής ανάλυσης του Ρόμπερτ Πάξτον για τον μπαχαλάκια Aμερικανό πρόεδρο 



 
Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής 

«Τελικά
τι ήταν, κιθαρίστας ή ντράμερ;», με ρώτησε γελώντας ο συνάδελφος. Μιλούσαμε (με βιντεοκλήση, βέβαια) για τον Ντόναλντ Τράμπ και τα δημοσιεύματα που ψαχνόντουσαν για την πολιτική ταυτότητα του… ανδρός, που ξεφτίλισε (στην κυριολεξία, μιλάμε) την πολύφερνη αμερικανική Δημοκρατία∙ αποκαλύπτοντας την έκταση της διατρητότητας του ομοσπονδιακού συνταγματικού πολιτεύματος των ΗΠΑ. 

«Λαϊκιστής ή φασίστας;», ήταν η ταυτοτική διχογνωμία των αναλυτών για το προφίλ του Aμερικανού προέδρου, αλλά όταν έκανες εικόνα το λογοπαίγνιο του συναδέλφου (τον ατίθασο κιτρινομάλλη Τραμπ στη θέση του θαμνώδους μακρυμάλλη ροκά των 80’s Γιοκαρίνη να τραγουδάει «κιθαρίστας ή ντράμερ;») το γέλιο ήταν αναπόφευκτο. 

Και το γελοίο του πράγματος, επίσης. Του διλήμματος των αναλυτών, εννοώ, για το εάν ο Τράμπ ήταν λαϊκιστής ή φασίστας. Δεδομένου ότι κάλλιστα θα μπορούσε να είναι και λαϊκιστής και φασίστας, αφού μια χαρά φασίστας μπορεί να είναι ένας λαϊκιστής, ενώ κάθε φασίστας που… σέβεται τον εαυτό του οφείλει να είναι και λαϊκιστής. 

Στο σημείο αυτό πρέπει να… αποκαλύψουμε ότι κάθε επαγγελματίας πολιτικός, ανεξαρτήτως αξιώματος, είναι λίγο – πολύ, λαϊκιστής∙ φέρει επάξια – για να το πούμε πιο… ευγενικά – την ετικέτα του λαϊκιστή. Θα το τσεκάρετε διαβάζοντας τον ορισμό του λαϊκιστή που ακολουθεί, καθώς θα διαπιστώνετε ότι κάθε πολιτικός ηγέτης που έρχεται στο νου σας – εκτός εκείνου που εσείς …υποστηρίζετε, φυσικά – χωράει οριζοντίως και καθέτως σ’ αυτόν: λαϊκιστής είναι ο δημόσιος λειτουργός, που κολακεύει το λαό υιοθετώντας απόψεις ευχάριστες, αλλά όχι ωφέλιμες για αυτόν, με σκοπό να κερδίσει την υποστήριξη και την εύνοιά του. 

 ******* 

Ωστόσο, «μια ετικέτα πρέπει να χρησιμοποιείται όταν βοηθάει στην κατανόηση ενός ανθρώπου», μας συμβουλεύει ο σπουδαίος Αμερικανός ιστορικός και πολιτικός αναλυτής Ρόμπερτ Πάξτον και, συμφωνώντας μαζί του, δεν νομίζω ότι ο χαρακτηρισμός «φασίστας» βοηθάει να κατανοηθεί ο Ντόναλντ Τραμπ: ανάμεσα στο φαινόμενο Τραμπ και τον φασισμό υπάρχουν ασφαλώς ομοιότητες στη θεματολογία και το στιλ, αλλά οι κοινωνικές και πολιτικές δυναμικές είναι πολύ διαφορετικές.

«Η βασική λειτουργία του φασισμού είναι να ενώσει έναν διχασμένο λαό μέσω της υποταγής του ατόμου στην κοινότητα και να δημιουργήσει για τον σκοπό αυτόν ένα ισχυρό κράτος», εξηγεί ο Ρόμπερτ Πάξτον. Kαι σημειώνει ότι ο Τραμπ επιχειρεί το αντίθετο: «να συρρικνωθεί το κεντρικό κράτος, να σταματήσει η προστασία των φτωχών ή του περιβάλλοντος». 

Ουπςςς!.. «Κάτι τέτοιο δεν επιχειρεί και ο δικός μας;», σκέφτεσαι στο σημείο αυτό ως... ανιδιοτελής αναγνώστης. Και συνεχίζοντας την ανάγνωση της ανάλυσης του Πάξτον για το προφίλ του Τραμπ (λαϊκιστής ή φασίστας;) κάνεις εικόνα το προφίλ του Κυριάκου Μητσοτάκη: «Δεν βρισκόμαστε μπροστά σ' έναν εξτρεμισμό της Δεξιάς, αλλά μπροστά σ' έναν εξτρεμισμό του Κέντρου, που πρεσβεύει την υπεροχή του ατόμου…» διαβάζεις, και σκέφτεσαι την ιδεολογία της… Αριστείας του Μητσοτακέϊκου απ’ τη μια, και την θεωρία της ατομικής ευθύνης απ’ την άλλη… 

******* 

Ακολούθως διαβάζεις ότι «ο Τραμπ χρησιμοποιεί τη σχέση ανάμεσα στον εθνικισμό και την ανάγκη της κάθαρσης του έθνους» και σκέφτεσαι την υιοθετημένη απ’ τον Κυριάκο, (Βορίδεια στην επιφάνεια – Σαμαρική στο βάθος) ανάγκη κάθαρσης του έθνους από τον μιασματικό ΣΥΡΙΖΑ και τον… «λαϊκιστή» Τσίπρα. Ενώ, καθώς διαβάζεις ότι « ο Τραμπ ορίζει έναν εσωτερικό εχθρό (τον μετανάστη, ας πούμε) και προτείνει την επίλυση των προβλημάτων με τη βία», σκέφτεσαι αναπόφευκτα το ανελέητο κυνηγητό των προσφύγων και την… επίλυση κάθε λαϊκού αιτήματος με τις αυταρχικές – καταχρηστικές επελάσεις αστυνομικής βίας του Χρυσοχοΐδη… 

 «Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι φασίστας, αλλά ένας πολύ επικίνδυνος άνθρωπος», είχε καταλήξει ο Ρόμπερτ Πάξτον πολύ πριν ο Αμερικανός πρόεδρος κάνει μπάχαλο το Καπιτώλιο αρνούμενος να παραδώσει την εξουσία*. Ε, λοιπόν, βάζω στοίχημα ότι σε κάτι αντίστοιχο θα κατέληγε σήμερα ο μέσος, κομματικά ανένταχτος, Έλληνας πολίτης ερωτώμενος αν ο Έλληνας πρωθυπουργός είναι «λαϊκιστής ή φασίστας;»: «Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είναι φασίστας, αλλά ένας πολύ επικίνδυνος άνθρωπος»

 Και βέβαια, πρωτοκλασάτος λαϊκιστής! Με την κανονική έννοια του όρου, βέβαια, και όχι με τη στρεβλή, την χαλκευμένη από τους συστημικούς μηχανισμούς του νεοφιλελευθερισμού σήμανσή της, σύμφωνα με την οποία ως λαϊκιστής στιγματίζεται κάθε πολιτικός αξιωματούχος που τάσσεται κατά της λιτότητας. Ή κριτικάρει την ευρωζώνη, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τους θεσμούς της. Ή αμφισβητεί τη συστημική πολιτική για το κλίμα, τους πρόσφυγες, τα εργασιακά και τα ατομικά δικαιώματα, τους εξοπλισμούς… 
Ως τέτοιος «λαϊκιστής», πώς να το κρύψωμεν άλλωστε, ούτε καν ο Τσίπρας δεν μπορεί πια να… στιγματιστεί. 

*Η ανάλυση, (“L’Obs” / «Le Nouvel Observateur») δημοσιεύτηκε στην ΑΥΓΗ στις 12.04.16

8 Ιανουαρίου 2021

Αυτοί που ξεπλένουν τον «μητσοτακισμό»


Η… αμελής πρωθυπουργική παλινδρόμηση από τον κεντρισμό στον ακραίο εθνικισμό και τούμπαλιν, η επέλαση της Σαμαρικής οπισθοφυλακής, και η κοιμώμενη προοδευτική παράταξη

 


Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής  

 

Κάποιοι βρήκαν την ανασχηματισμένη κυβέρνηση Μητσοτάκη καλύτερη απ’ την προηγούμενη: πιο κοινοβουλευτική και πιο γαλάζια. Και πιο… μεγάλη!.. Άλλοι (ορισμένοι εξ αυτών επώνυμοι τέως αριστεροί και κεντροαριστεροί) τη βρήκαν πιο  προοδευτική. Γιατί έδωσε, λέει, χαρτοφυλάκιο σε έναν γκέι. Τον κ. Γιατρομανωλάκη   

Προ μηνών, τότε που η ντροπιαστική πρόταση της εισαγγελέως Οικονόμου για αναστολή των ποινών της συμμορίας των Ναζί εβάλετο κατά ριπάς από τη δημοκρατική κοινή γνώμη, μια ξεχωριστή συνάδελφος απ’ τα παλιά με ρώτησε αν διατηρώ σχέσεις με δυό παλαιότερους, κι από εμάς ακόμα(!), συναδέλφους. Διακεκριμένους, σχεδόν διάσημους, προοδευτικούς δημοσιογράφους της έντυπης εποχής της δημοσιογραφίας…

 

«Όχι, δεν έχω καμιά επαφή μαζί τους εδώ και πάρα πολλά χρόνια», της απάντησα και της ζήτησα να μου εξηγήσει γιατί με ρωτούσε αν διατηρώ σχέσεις μαζί τους: «Γιατί βλέπω τα πολιτικά σχόλια τους και με πιάνει μια θλίψη... μα, μια θλίψη…», ήταν η απάντησή της.    

 

Έτσι ακριβώς: βλέπω τα πολιτικά σχόλια τους και με πιάνει μια θλίψη... μα, μια θλίψη… Είναι η βαθειά θλίψη που καταλαμβάνει όλους εμάς, τους εναπομείναντες πολιτικά ανιδιοτελείς, δημοσιογράφους ή μη, κάθε που βλέπουμε παλιούς μας φίλους και ιδεολογικούς συνοδοιπόρους να σηκώνουν δήθεν κεντροδεξιές σημαίες και… μεταρρυθμιστικά λάβαρα και, επί της ουσίας, να ξεπλένουν την πολιτική αθλιότητα των καιρών μας που ονομάστηκε «μητσοτακισμός».

 

Αυτή την… αμελή παλινδρόμηση επιβίωσης του Κυριάκου Μητσοτάκη (ως πρωθυπουργού και ηγέτη της συντηρητικής παράταξης) από τον ακραίο κεντρισμό και τον δεξιό νεοφιλελευθερισμό ως τον ακροδεξιό εθνικισμό τύπου Σαμαρά. Στον οποίο, τώρα με τον ανασχηματισμό, αναζητεί απάγκιο…

   

*******

Το ασφαλές ορμητήριο μιας επέλασης, αν θέλετε, με στόχο την στερέωση του κλονισμένου κυβερνητικού θώκου. Με  φύλακα – άγγελο και (επιτέλους!..) στρατηγό αυτής της ακροδεξιάς εκστρατείας τον φερόμενο και ως κομμουνιστοφάγο, ή Συριζοφάγο, ή και… Τσιπροφάγο ακόμα, Μάκη Βορίδη.

 

Αλλά ποιος ήταν, στην μέχρις στιγμής νεοδημοκρατική πραγματικότητα, ο ρόλος του νεοδιορισμένου υπουργού Εσωτερικών; Το έχω ξαναγράψει (ΑΥΓΗ, 2/9/18), η αρχική ιδέα μου για τον ρόλο του κ. Βορίδη στη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν ότι το παίζει Μπαλτάκος στη θέση του Μπαλτάκου. Αλλά,  σύμφωνα με έναν πολιτικά αξιοσέβαστο γνώριμο, τον παλαιοκαραμανλικό Γ.Ν,* ήταν μια ιδέα… ελαττωματική: «O τύπος αυτός εισέβαλε στο κόμμα ως μετανοούσα χουντική  Μαγδαληνή και, τώρα, το παίζει Γεωργαλάς στη θέση του Γεωργαλά», με είχε διορθώσει τότε ο Γ.Ν.             

 

«Γεωργαλάς στη θέση του Γεωργαλά»!.. Αναμφισβήτητα αυτή είναι μια ιδέα επίσης… ελαττωματική, ωστόσο επιτρέπει την φαντασίωση ενός πλήθους ιστορικών αναγωγών που αιτιολογούν την στρατηγική του αντισύριζα μένους της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Που συναγωνίζεται την αντικομμουνιστική τοξικότητα των ιδεών Γεωργαλά που εμπότιζαν τη μήτρα της ΝΔ, την ΕΡΕ του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

 

Και βέβαια, η… ιδέα του Μάκη Βορίδη ως «Γεωργαλά στη θέση του Γεωργαλά» μας επιτρέπει να φανταζόμαστε τον «τσεκουροφόρο μουσαφιραίο», από τη θέση του υπουργού Εσωτερικών της κυβέρνησης Μητσοτάκη πια, να ηγείται ενός συριζοφάγου εκλογικού μηχανισμού με τον γκεμπελικό τρόπο που ο Γεώργιος Γεωργαλάς ηγείτο του αντικομουνιστικού παρακρατικού μηχανισμού της ΕΡΕ στο τέλος της δεκαετίας του ’50.

 

*******

Ίσως, όμως, δεν είναι πολιτική φαντασία αυτή, αλλά η μισαλλόδοξη πραγματικότητα εντός της συνολικής πολιτικής  πραγματικότητας: «πρέπει να υπάρξει στρατηγική ήττα των ιδεών της Αριστεράς για να μην ξαναέρθει η Αριστερά στην εξουσία. Γιατί οι ιδέες της είναι ελαττωματικές».

 

Την Αριστερά του Τσίπρα εννοεί ο… ποιητής – τις ιδέες της Αριστεράς που εκφράζει ο Αλέξης Τσίπρας, βρίσκει… ελαττωματικές. Προφανώς, υπό την έννοια ότι οι ιδέες αυτές δεν είναι συμβατές με την παραδοσιακά κοιμώμενη συστημική Δημοκρατία∙ αφού η εφαρμογή αυτών των ιδεών – όπως αποδείχτηκε κατά τη διάρκεια της πενταετούς διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – κλόνισε το κατεστημένο πολιτικό σύστημα, αφύπνισε την Δημοκρατία…    

 

Ακριβώς όπως τα είπε ο μύθος του γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος, Ζακ Ζιλιάρ: «Ο Αλέξης Τσίπρας πέτυχε να αφυπνίσει τον ελληνικό λαό, αλλά και την ίδια τη Δημοκρατία, που ήταν αποκοιμισμένη, διεφθαρμένη και κυνική. Είναι ένας εξαιρετικός εθνεγέρτης (éveilleur exceptionnel).

 

Ας ελπίσουμε, ας σπρώξουμε, ας βοηθήσουμε να το επαναλάβει – να επαναληφθεί: να  αποτραπεί η επέλαση της Σαμαρικής οπισθοφυλακής, να επανέλθει ο λαός στο προσκήνιο αυτού του δυστοπικού τοπίου  όπου κυριαρχούν οι προνομιούχοι, οι γραφειοκράτες και οι αιώνιοι «παράγοντες»: να δοθεί ένα τέλος στο δημοσιογραφικό ξέπλυμα της πολιτικής αθλιότητα των καιρών μας που ονομάστηκε «μητσοτακισμός». Και στη θλίψη μας για εκείνους τους λίγους παλαιούς – καλούς συναδέλφους που τον ξεπλένουν.

 

*Ο Γ. Ν. είναι απόμαχος νεοδημοκράτης, επιτελικός συνεργάτης του Κωνσταντίνου Καραμανλή. 

 

 

 

 

31 Δεκεμβρίου 2020

Η πρώτη μου φορά ήταν με τον… Καραμανλή

 

Η τριτοκοσμική ιλαροτραγωδία που ζούμε με τα εμβόλια και τους εμβολιασμούς δεν θα συνέβαινε ούτε 60 χρόνια πριν. Όχι επειδή τότε ήταν πρωθυπουργός ο  Κωνσταντίνος Καραμανλής, αλλά επειδή δεν ήταν ο... Κυριάκος Μητσοτάκης.   


Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής

 

Εμείς εκεί κάτω, στη Δυτική Πελοπόννησο, το εμβόλιο το λέγαμε βατσίνα, κι ούτε καν: «μπατσίνα» το λέγαμε για την ακρίβεια, όπως λένε σήμερα οι νέοι μας –  κάποιοι απ’ αυτούς, εν πάση περιπτώσει – τις αστυνομικίνες. Το ότι η «μπατσίνα» λέγεται εμβόλιο το μάθαμε τότε που μεταναστεύσαμε οικογενειακώς στην Αθήνα, το 1963 – ’64. Αργότερα, βέβαια, μάθαμε ότι η λέξη vaccine προέρχεται από την Λατινική λέξη vacca που σημαίνει αγελάδα*, και ότι ο πρώτος που χρησιμοποίησε την λέξη vaccine για όλα τα εμβόλια ήταν ο Λουδοβίκος Παστέρ, στα μέσα του 19ου αιώνα.

Προσωπικά, έχω κάνει δυο «μπατσίνες» και αρκετά… εμβόλια, αλλά αυτό που θυμάμαι πραγματικά είναι οι «μπατσίνες». Και αυτό, γιατί έχουν αφήσει σημάδια πάνω μου. Σημάδια κυριολεκτικά ανεξίτηλα – δυό στρόγγυλα μικρά βαθουλώματα ψηλά στον βραχίονα – κι ας έχουν περάσει πάνω από 60 χρόνια από τότε που τις έκανα, στο Γ’ Δημοτικό σχολείο του Πύργου Ηλείας.

Μπαίναμε στην ουρά, με κατεύθυνση το τραπεζάκι με τα εμβόλια και τις νοσοκόμες με τις σύριγγες, κι όταν ερχόταν η σειρά μας, κλείναμε τα μάτια μέχρι να νοιώσουμε το τσίμπημα της βελόνας. Ύστερα, περήφανοι και ανακουφισμένοι που το… αντέξαμε, φεύγαμε για τα σπίτια μας, πιέζοντας το βαμβάκι με το οινόπνευμα στο μπράτσο, στο σημείο της ένεσης.

******* 

Ήταν το 1957, νομίζω, η πρώτη μου φορά. Πρωθυπουργό είχαμε τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και δεν ξέρω αν, στον συγκεκριμένο μαζικό εμβολιασμό, ήταν εκείνος που εμβολιάστηκε πρώτος μεταξύ όλων των Ελλήνων, όπως ο τωρινός πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης

Αν ωστόσο είχε συμβεί, το πιθανότερο είναι να το γνώριζα, αφού, δεν υπάρχει περίπτωση, θα είχα ακούσει και θα θυμόμουν τον πατέρα μου να γρυλίζει εκείνον τον απαξιωτικό χαρακτηρισμό: «ρε τον χέστη»!.. Συμπληρωμένο μ’ εκείνο το παλιό – καλό αλτρουιστικό κλισέ: «ο καλός ο καπετάνιος σώζει πρώτα το πλήρωμά του και ύστερα τον εαυτό του». Με ό,τι κι αν σήμαιναν όλα αυτά για έναν πρωθυπουργό τότε και ό,τι κι αν σημαίνουν τώρα. Απλά θυμίζω ότι τότε είχαμε Καραμανλή και τώρα Μητσοτάκη. Και μάλιστα… Κυριάκο Μητσοτάκη.

Σιγά μη στάξει η ουρά του γαϊδάρου, θα μου πείτε. Αλλά πώς να το κάνουμε, ιδιαίτερα όσα προηγήθηκαν του στομφώδους πρωθυπουργικού εμβολιασμού, αυτή η απίθανη ιλαροτραγωδία (με τα 700.000 εμβόλια που περιμέναμε και τα 9000 που εν τέλει πήραμε ● με το φορτηγό – ψυγείο που τα κουβάλησε να συνοδεύεται από  αφηνιασμένα περιπολικά και  τηλεοπτικά συνεργεία από τον Προμαχώνα ως το σημείο αποθήκευσής τους στην Αθήνα ● με τα φλας να απαθανατίζουν τις δύο ξεφορτωμένες κούτες των εμβολίων που ξεπάγωναν για να γίνουν φόντο σ’ εκείνο το παρανοϊκό σταντ-απ του Χαρδαλιά και της παραπολιτικής συνοδείας του) δεν θα συνέβαιναν ούτε 60 χρόνια πριν. Όχι επειδή ήταν  πρωθυπουργός ο  Καραμανλής. Αλλά επειδή δεν ήταν ο  Μητσοτάκης.  

*******

Και έπεται συνέχεια. Της ιλαροτραγωδίας, με τα εμβόλια. Που πιθανότατα θα εξελιχθεί σε ένα σήριαλ – θρίλερ, το οποίο  θα παίζει καθ’ όλη τη διάρκεια του σωτηρίου έτους 2021. Με πρωταγωνιστή τον… «γενικό πληθυσμό», όπως αποκαλεί  ο εμβολιασμένος «ειδικός πληθυσμός» (η φυλή των πολιτειακών παραγόντων) την ανεμβολίαστη πλέμπα, τουτέστιν όλους  εμάς: να περιμένουμε από μήνα σε μήνα το εμβόλιο με το… φανελάκι (να πάρουμε τη ζωή που μας κλέψατε πίσω περιμένουμε, κ. Μητσοτάκη) και εμβόλιο να μη βλέπουμε…

Επί της πολιτικής ουσίας, όπως τα είπε ο Αλέξης Τσίπρας στο παρασκήνιο της εμβολιαστικής ιλαροτραγωδίας: «Οι δόσεις που έχουν εξασφαλιστεί μέχρι στιγμής δεν μπορούν να μας κάνουν αισιόδοξους ότι θα δημιουργηθεί μία ασπίδα προστασίας απέναντι στον ιό στην κοινότητα τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι, μέχρι το επόμενο φθινόπωρο που οι κλιματολογικές συνθήκες ενδεχομένως να τον επανέφεραν.

Συνεπώς, και το λέω για να κρούσω τον κώδωνα του κινδύνου, το όπλο αυτό το σημαντικό που μας προσφέρει η επιστήμη δεν είναι ικανό από μόνο του να μας προστατεύσει από ένα ενδεχόμενο τρίτο κύμα τους επόμενους μήνες...

Στοιχηματίζω ότι σε ώτα μη ακουόντων «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου» ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: η πολιτική κώφωση στην περιοχή της Δεξιάς είναι διαχρονική: ξεκινά απ’ την ΕΡΕ του Καραμανλή και φτάνει στη ΝΔ του Μητσοτάκη. Πόσο μάλλον του Κυριάκου Μητσοτάκη.

_____________

 * Το 1796 ο Βρετανός παθολόγος Edward Jenner (1749-1823) παρατήρησε ότι οι γυναίκες που άρμεγαν τις αγελάδες παρουσίαζαν φυσαλίδες στα χέρια τους (cowpox-δαμαλίτιδα) και δεν νοσούσαν από ευλογιά. Ο Jenner χρησιμοποίησε το υγρό από τις φυσαλίδες αυτές και εμβολίασε ένα οκτάχρονο αγόρι τον James Phipps. O James, όταν ήρθε σε επαφή με άτομα που έπασχαν από ευλογιά, δε νόσησε. Το πρώτο εμβόλιο ήταν γεγονός…

(Από τη «Σύντομη Ιστορία των Εμβολίων» του Παιδίατρου Δρ Νίκου Περσιάνη)

 

24 Δεκεμβρίου 2020

Ο Κυριάκος, ο Πεσσόα κι η υπέρκομψη Μαρέβα

Ενώ η κυβερνητική εξουσία ροκανίζει τον χρόνο, οι πολίτες, φορώντας τις μάσκες τους, απλά πορεύονται προς το σωτήριο έτος 2021: εκτός λογικής, εκτός τόπου και χρόνου, σαν ρομπότ.

 

Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής

Το θανάσιμο έτος 2020 φτάνει στο τέλος του. Θέλοντας και μη, φάγαμε τον… απολυμασμένο γάιδαρο και, αυτές τις μέρες, κατεβάζοντας τη μάσκα στο σαγόνι, καταπίνουμε και τα τελευταία υπολείμματα της click away ουράς του, ελπίζοντας να μη μας «κάτσει στο λαιμό» και καταλήξουμε άκλαυτοι στα θυμαράκια∙ όπως 1.706.513 συνάνθρωποί μας σ’ όλο τον κόσμο, και 4.340 συνέλληνες, μέχρι στιγμής…

«Ευτυχώς, τη βγάλαμε και φέτος!..», ακούγεται ήδη o απόηχος  στεναγμός της παγκόσμιας κοινωνίας των πολιτών, μέσα από εκατομμύρια ευχές και κατάρες που στέλνουν στον αγύριστο τον χρόνο που φεύγει∙ ενώ, ταυτόχρονα, καταναλώνουμε τα έσχατα ρινίσματά του, ξεχνώντας πως  εκείνος παίζει μαζί μας σαν τη γάτα με το ποντίκι: μας παίρνει μυρωδιά όπου κι αν κρυφτούμε, μας κυνηγάει αλύπητα, μας πιάνει στα νύχια του, αφήνει πάνω μας τα λυπημένα και αλύπητα σημάδια του. Ξεφεύγουμε, αλλά σε λίγο το κυνηγητό του χρόνου ξαναρχίζει, και πάλι απ' την αρχή…

Αλλά κι εμείς δεν καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια, περνάμε στην… αντεπίθεση: καταστρέφουμε τον χρόνο, όπου κι αν τον βρούμε. Ως παθητικοί θεατές της ζωής των άλλων, ας πούμε. Ή της ζωής, γενικώς. Ή, ακόμα χειρότερα, ως παθητικοί τηλεθεατές της ζωής...

«Είναι απλώς κάποιοι άνθρωποι», θα σχολίαζε με συγκατάβαση, αν μας έβλεπε, ο Φερνάντο Πεσόα: «περπατούν με τη συμπεριφορά εκείνη που χαρακτηρίζει την ενσυνείδητη κατάσταση κι όμως δεν έχουν συνείδηση κανενός πράγματος, γιατί δεν έχουν συνείδηση ότι έχουν συνείδηση».  

*******

Πράγματι. Είμαστε απλώς κάποιοι άνθρωποι, που φορώντας τις μάσκες τους, περπατούν… Εκτός λογικής… Εκτός τόπου και χρόνου… Σαν ρομπότ: «με τη συμπεριφορά εκείνη που χαρακτηρίζει την ενσυνείδητη κατάσταση, κι όμως δεν έχουμε συνείδηση κανενός πράγματος, γιατί δεν έχουμε συνείδηση ότι έχουμε συνείδηση». 

Ο Αλμπέρ Καμύ σε ένα δοκίμιό του για το παράλογο, το τοποθετεί πιο λογικά! «Υπάρχει ο Θεός ή ο χρόνος, αυτός ο σταυρός ή αυτό το σπαθί. Πρέπει να ζεις με τον χρόνο και να πεθαίνεις μαζί του ή να παραιτηθείς απ' αυτόν για χάρη της αιώνιας ζωής». Ο ίδιος προτιμούσε «το σπαθί του χρόνου» από τον «σταυρό της αιωνιότητας»: θέλω τα πάντα ή τίποτα, θέλω να συμμαχήσω με τον χρόνο. Δεν θέλω να υπάρχει στον υπολογισμό μου νοσταλγία ή λύπη...

Για τον χαμένο χρόνο μπορεί, ωστόσο, να υπάρχει και νοσταλγία, και λύπη. Και αγανάκτηση ακόμα, και θυμός, κατά των εξουσιαστών - καταστροφέων χρόνου. Ναι, μιλάμε για την εγκληματική καταστροφή πολιτικού χρόνου 12 μηνών μέχρις στιγμής (του πολιτικού χρόνου της πανδημίας) εκ μέρους των πολιτικών της κυβέρνησης Μητσοτάκη, στην περίπτωσή μας: του χρόνου του πρωθυπουργού απ' τον πρωθυπουργό, των  υπουργών απ' τους υπουργούς, των βουλευτών απ' τους βουλευτές, κλπ., κλπ.

Με συνέπεια την καταστροφή του χρόνου διακυβέρνησης της χώρας, την ακινησία του χρόνου του Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα, το σκότωμα του κοινωνικού χρόνου κλπ., κλπ. Και τελικά, τη νέα οπισθοδρόμηση της χώρας, το βάθεμα της κρίσης, της φτώχειας, της εξαθλίωσης, της μιζέριας.  

*******

Όχι, «το 2021 θα είναι έτος σωτήριον» (!) υποστηρίζει το επιτελικό κράτος Μητσοτάκη. Και όχι, αυτό δεν σχετίζεται με το γεγονός ότι το νέο έτος συμπίπτει με τις γιορτές της Γιάννας για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 και την απελευθέρωση της χώρας. Αλλά με την κυβερνητική «επιχείρηση Ελευθερία», που ξεκινά την αρχιμηνιά του… σωτηρίου έτους 2021. Με προπομπό τον δημόσιο εμβολιασμό του Έλληνα πρωθυπουργού και της υπέρκομψης Μαρέβας – συζύγου του (την Κυριακή 27 Δεκεμβρίου, λέει), μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες. Ακολουθεί ο… «μαζικός εμβολιασμός του κοινού», λέει…   

Μη δίνετε σημασία, «Η κυβέρνηση ροκανίζει το χρόνο και παίρνει μια παράταση για να μπορεί να πει το καλοκαίρι “εγώ σας έσωσα”, κι ας έχουν μείνει μόνο ερείπια: αρκεί να μπορεί να πάει σε διπλές εκλογές, Σεπτέμβρη και Οκτώβρη», λέει από την άλλη ο εκλογολόγος της… καρδιάς μας, Ηλίας Νικολακόπουλος*. Και λέει ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αποφύγει μια καταστροφή (έναν ανεξέλεγκτο αριθμό θανάτων και μια οικονομική καταβύθιση) μέσα στο πρώτο εξάμηνο του νέου έτους. Και ότι προσπαθεί να φτιάξει μια εικονική πραγματικότητα, μέσω της λύσης του εμβολίου…».

Δεν λέω τίποτα: το σίγουρο είναι ότι το θανάσιμο έτος 2020 φτάνει στο τέλος του, ότι φάγαμε τον… απολυμασμένο γάιδαρο και καταπίνουμε ήδη τα τελευταία υπολείμματα της click away ουράς του. Όπως και νάχει, καλή σας… όρεξη.

*Από την πρόσφατη συνέντευξή του στην «Εποχή»

18 Δεκεμβρίου 2020

Τα Χριστούγεννα στο περιθώριο των λέξεων

Το άγιο δισκοπότηρο της θρησκείας της Αγοράς (το τρίμηνο project «Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά») στη δίνη του Β’ κύματος της πανδημίας Covid – 19

 

Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής

Καθώς διαβάζω, στο περιθώριο των λέξεων και των φράσεων που διαβάζω κάνω σκέψεις που, συνήθως, είναι πιο σημαντικές ή πιο αληθινές από τις λέξεις και τις φράσεις που διαβάζω, τη σημασία τους, τα νοήματα που επιχειρούν να διατυπώσουν. Και, πολλές φορές, δίπλα στις σκέψεις που κάνω στο περιθώριο των λέξεων και των φράσεων που διαβάζω, τρίτες σκέψεις έρχονται και σαρκάζουν ή σχολιάζουν ή αναιρούν ή μέμφονται τις σκέψεις που κάνω στο περιθώριο των λέξεων και των φράσεων που διαβάζω… 

«Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θυσιάζουν τα Χριστούγεννα», διαβάζω αίφνης στην πρώτη σελίδα έγκυρης εφημερίδας:  προφανώς στο βωμό του κορωνοϊού, σκέφτομαι στο περιθώριο των λέξεων. Την ίδια στιγμή μια δεύτερη σκέψη σαρκάζει την πρώτη: Και πως μπορούν και θυσιάζουν τα Χριστούγεννα; Ιδιοκτήτριες… Χριστουγέννων είναι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις;   

Όχι, αλλά «Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον στόχο της διάσωσης της εορταστικής περιόδου για τις οικονομίες τους», έρχεται να με διορθώσει ο υπότιτλος του θέματος: Α, μάλιστα, να τα διασώσουν τα Χριστούγεννα ήθελαν και όχι να τα θυσιάσουν, σκάει μύτη μια πρώτη σκέψη στο περιθώριο των λέξεων. Και ύστερα μια δεύτερη: αλλά από τι κινδύνεψαν τα Χριστούγεννα, από τον κορονοϊό; Και μια τρίτη: Μια χριστιανική γιορτή δεν είναι τα Χριστούγεννα; Και μια τέταρτη: Είναι θύματα μολύνσεων και επιμολύνσεων οι γιορτές, (όπως οι… σοσιαλιστικές ιδέες, ας πούμε;), και όταν μολύνονται τις διασώζουν οι… κυβερνήσεις;

******* 

Ύστερα αντιλαμβάνομαι ότι εκείνο το «Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θυσιάζουν τα Χριστούγεννα» του τίτλου έγινε «στόχος διάσωσης της εορταστικής περιόδου» στον υπότιτλο, και μάλιστα «για τις οικονομίες τους», τις οικονομίες των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, δηλαδή. Και σκέφτομαι ότι να, εδώ (στο περιθώριο των λέξεων του υποτίτλου, εννοώ), κρύβεται η αλήθεια∙ ότι το θέμα δεν είναι τα Χριστούγεννα, αλλά η εορταστική περίοδος με αφορμή τα Χριστούγεννα. Το εμπορικό πακέτο Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά, για να γίνουμε πιο σαφείς…

Και ότι αυτό το συγκεκριμένο εμπορικό πακέτο, το τρίμηνο project «Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά» επί το… ελληνικότερο, ήταν ο στόχος των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων: ο στόχος διάσωσης που εκείνες, λόγω κορωνοϊού προφανώς, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν. και όχι η… «θυσία των Χριστουγέννων» του τίτλου («Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θυσιάζουν τα Χριστούγεννα»), κάτι που στην πραγματικότητα θα ήταν αδύνατον να συμβεί στη χώρα μας – θα αποτρεπόταν… αναφανδόν από την θεούσα κυβέρνηση, το παπαδαριό, και το χριστεπώνυμο, εν γένει, πλήθος.

«Ανοησίες»!, με κατσαδιάζει μια επιθετική σκέψη δίπλα στις σκέψεις που κάνω στο περιθώριο των λέξεων και των φράσεων   που διαβάζω: καμιά κυβέρνηση, «θεούσα» ή μη, κανένα «παπαδαριό», φανατικό ή μη, κανένα «χριστεπώνυμο» ή μη πλήθος δεν θα επέτρεπε τη θυσία των Χριστουγέννων…

*******  

Τα Χριστούγεννα (το τρίμηνο project «Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά» επί το… ελληνικότερο) είναι το άγιο δισκοπότηρο της θρησκείας της Αγοράς. Οι κυβερνητικοί παράγοντες είναι οι ιερείς της παγκόσμιας εκκλησίας της, οι κοινωνίες των πολιτών οι θρησκευόμενοι πιστοί της: η θρησκεία της αγοράς μάς καταδυναστεύει, η κατανάλωση είναι η πρέζα μας, η μιζέρια του πλούτου, που ονομάζεται οικονομισμός, είναι ο πολιτισμός μας:

«Αυτό που προέχει δεν είναι να βγούμε από τον καπιταλισμό αλλά από τον οικονομισμό. Από τη θεοποίηση –εκ μέρους όλων των στρατοπέδων– ενός επιστημονικού κλάδου που θέλει να διευθύνει ολόκληρη την κοινωνία, να μας μεταμορφώσει σε φιλόπονα χάμστερ, περιο­ρισμένα στον απλό ρόλο του παραγωγού, του καταναλωτή ή του μετόχου» μας συμβουλεύει ο Πασκάλ Μπρυκνέρ στη «Μιζέρια του πλούτου». «Πρέπει να επαναφέρουμε τις εμπορικές δραστηριότητες εκεί όπου ανήκουν, να ξαναδημιουργήσουμε χώρο για αυτό που δεν είναι εμπορικό: πρόκειται απλούστατα για το ίδιο το νόημα της ζωής μας»…

Έτσι, θέλω να γράψω πως, αν τα Χριστούγεννα είναι μια γαλοπούλα και δυό κηροπήγια στο τραπέζι, αν η Πρωτοχρονιά είναι ένα ακόμα παιχνίδι στο δωμάτιο των παιδιών, ένα ρεβεγιόν με την Πάολα και τον Βέρτη, το σβήσιμο των φώτων την ώρα που παρακολουθείς το τελευταίο επεισόδιο του Big Brother, αν οι γιορτές είναι η θυσία του 14ου μισθού στην οικονομία της αγοράς ή στην κοινωνία της κατανάλωσης, δεν με αφορούν...

Αλλά και αυτή η «αλήθεια» είναι μια αλήθεια που θα μπορούσε να είναι αλήθεια σχετική, ή και ψέμα. Εκτός κι αν πιστεύει κανείς ότι η αλήθεια κρύβεται στις λέξεις. Ή στις σκέψεις που περνούν στο περιθώριο των λέξεων που ο δημοσιογράφος γράφει και εσείς διαβάζετε…

 

11 Δεκεμβρίου 2020

Ευτυχώς που υπάρχουν τα social media...

Μια αδιαπέραστη μάσκα κορονοϊογενούς θεματολογίας σκεπάζει τα πρωτοσέλιδα και τα δελτία ειδήσεων των παραδοσιακών ΜΜΕ της χώρας, αποκλείοντας κάθε ανάσα πολιτικής ή κοινωνικής δράσης και αντίδρασης


 Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής 

Αναμφισβήτητα, το πρώτο κρούσμα Covid – 19 ήταν η ενημέρωση. Στη χώρα μας και παντού. Όμως τα δικά μας ΜΜΕ, σαν έτοιμα από καιρό – με σχεδόν ανύπαρκτο ανοσοποιητικό σύστημα, εννοώ –  προσβλήθηκαν βαριά απ’ τον… ύπουλο εχθρό: οι εφημερίδες μας, έντυπες και ηλεκτρονικές, πολύ πιο βαριά από τον Guardian και τους New York Times, τη Le Monde, και την Handelsblatt… Και τα κανάλια μας, πιο άρρωστα από το BBC και το TF1, το CNN και το Αl Jazeera…

Σήμερα, 10 μήνες μετά τα πρώτα συμπτώματα και παρά το διπλό ‘πέτσινο’ εμβόλιο που… αδιαμαρτύρητα δέχτηκαν οι οργανισμοί τους – ίσως και εξαιτίας του – εξακολουθούν να νοσούν βαριά: μια αδιαπέραστη μάσκα κορονοϊογενούς θεματολογίας σκεπάζει τα πρωτοσέλιδα και τα δελτία ειδήσεων των ΜΜΕ της χώρας μας, αποκλείοντας κάθε ανάσα πολιτικής ή κοινωνικής δράσης και αντίδρασης στην ασφυκτική κρατική επιτήρηση… Την καταστρατήγηση των δημοκρατικών ελευθεριών και την αλληλουχία καταχρήσεων των διευρυμένων εκτελεστικών εξουσιών που οι κυβερνώντες υφάρπαξαν με πρόσχημα την πανδημία Covid – 19 και τη διαχείριση της.

Αυτή η «αδιαπέραστη μάσκα κορονοϊογενούς θεματολογίας», βγαίνει μόνο σε περιπτώσεις επικοινωνιακής έξαρσης του πρωθυπουργικού ναρκισσισμού: προκειμένου αυτός, εικονογραφημένος, να πάρει θέση στα πρωτοσέλιδα του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου και  στους τηλεοπτικούς τίτλους ειδήσεων...

*******

Και σε περιπτώσεις επικοινωνιακής έξαρσης του κρατικού αυταρχισμού, όπως το όργιο αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας με πρόσχημα την παραβίαση των μέτρων της καραντίνας στην επέτειο μνήμης του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου: 374 προσαγωγές και 135 συλλήψεις πολιτών που, μεμονωμένα και τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό, θέλησαν να αφήσουν ένα λουλούδι στο μνημείο του δεκαεξάχρονου.  

Την επομένη, αυτή η «αδιαπέραστη μάσκα κορονοϊογενούς θεματολογίας», ξαναβγήκε για λίγο, για να προβάλει το   αντικοινωνικό κήρυγμα μίσους του υπουργού… προστασίας του πολίτη κ.   Χρυσοχοϊδη: «…το Πολυτεχνείο είτε η 6η Δεκεμβρίου έχουν εξελιχθεί εθιμικά σε γιορτές μίσους κατά της Αστυνομίας και του πολιτικού συστήματος…». Και «…η αριστερή ευαισθησία, είναι μια τυφλή αδιαλλαξία. Αδιαλλαξία της εχθροπάθειας, αδυναμία της κατανόησης, φτηνή εκμετάλλευση της οργής. Η καταγγελία έχει γίνει συνήθεια και επάγγελμα. Γι' αυτό και η κοινωνία σας έχει γυρίσει την πλάτη…»…

Ευτυχώς, η κοινωνία διαθέτει τα social media και απάντησε στον κυβερνητικό κήρυκα μίσους με χιλιάδες μηνύματα οργής, αγανάκτησης ή ποιητικού σαρκασμού. Όπως αυτό: «Ένα τριαντάφυλλο, ένας μενεξές, μια μαργαρίτα και δύο γαρδένιες συνελήφθησαν από αστυνομικές δυνάμεις πριν λίγη ώρα στην οδό Τοσίτσα στα Εξάρχεια, μετά από καταγγελία του Κρίνου της τοπικής ενορίας. / Οι συλληφθέντες αντιμετωπίζουν τις κατηγορίες της φωτοσύνθεσης χωρίς λίπασμα και της παράνομης βλάστησης. / Αυτή την ώρα οδηγούνται στον κηπουρό της ΓΑΔΑ για κλάδεμα».

Αλλά και χιλιάδες μηνύματα μίσους για τον κήρυκα μίσους   Χρυσοχοϊδη και τα επικοινωνιακά εξαπτέρυγά του. Όπως αυτό: «Δεν μπορείτε να χωνέψετε τον φασισμό που παράγει καθημερινά ο Χρυσοχοΐδης και κάτι χρυσαυγίτικα γουρούνια που παριστάνουν τους αστυνόμους; Μην ανησυχείτε! Τον έχουν χωνέψει πριν από σας, για εσάς οι δημοσιογράφοι. Όχι όλοι! Αλλά είναι τόσοι πολλοί οι άλλοι...

*******

Ευτυχώς, επαναλαμβάνω, η κοινωνία διαθέτει τα social media, γιατί αν περιοριζόταν στα παραδοσιακά ΜΜΕ (εφημερίδες και TV), δεν θα αποτελούσε παρά δομικό υλικό για την επικοινωνιακή κατασκευή μιας πανδημίας, όπως υπαινίσσεται ο καθηγητής Νίκος Σμυρναίος σε μια συνέντευξή του με θέμα «Covid – 19 και ΜΜΕ*»: «Αντίθετα με τα κυρίαρχα ΜΜΕ, ο ψηφιακός δημόσιος χώρος είναι αγωνιστικός και όχι συναινετικός», εξηγεί:

»Για παράδειγμα, τα τηλεοπτικά ΜΜΕ διαμορφώνουν και επιβάλλουν μια επίσημη εκδοχή της πραγματικότητας και του κοινού συμφέροντος («Είμαστε σε πόλεμο ενάντια στην επιδημία», «ενωμένοι θα νικήσουμε», «οι αρχές εργάζονται για το κοινό καλό» κ.λπ.). Όμως αυτή η επίσημη εκδοχή δεν αποτελεί αυθόρμητο προϊόν μιας «αγοράς ιδεών (….), αλλά επιβάλλεται μέσω επικοινωνιακών στρατηγικών και μηχανισμών εξουσίας…  

»Αντίθετα, το διαδίκτυο αποτελεί ένα ανοιχτό πεδίο διαπάλης ιδεών, όπου πολλοί και διαφορετικοί φορείς αντιπαρατίθενται, προσπαθώντας να επιβάλουν τη δική τους ερμηνεία για τα γεγονότα και τη σημασία τους με οποιοδήποτε μέσο έχουν στη διάθεσή τους. Έτσι, πέραν της επίσημης εκδοχής της πραγματικότητας, σε αυτό τον τεράστιο ψηφιακό δημόσιο χώρο βρίσκουμε (…) και απόψεις που αντιτίθενται στην καθεστηκυία τάξη…».

 Και τα σχόλια της κοινωνίας των social media, λέω εγώ. Που απαντούν στον ακραίο κυβερνητικό αυταρχισμό, κάθε φορά που εκείνη η «αδιαπέραστη μάσκα κορονοϊογενούς θεματολογίας» που φορούν τα ΜΜΕ κατεβαίνει∙ και προβάλει το απεχθές πρόσωπο της κυβέρνησης Μητσοτάκη.    

 *Συνέντευξη στο POPAGANDA.gr (01.11.2020) με αφορμή την έκδοση του βιβλίου « Covid-19 και ΜΜΕ: Η επικοινωνιακή κατασκευή μιας πανδημίας» (Eκδόσεις Παπαζήση)