9 Φεβρουαρίου 2019

Survivor, μια θεωρία συνωμοσίας


Η αριστερή κουλτούρα και η καχυποψία απέναντι στο concept «Ελλάδα VS Τουρκία» του φετινού Survivor

Γράφει ο Νίκος Τσαγκρής
Από την ΑΥΓΗ της Κυριακής

Θέλω να γράψω για το «Survivor»…  Θέλω να γράψω για μια θεωρία συνομωσίας που εκτυλίσσεται γύρω απ’ το Survivor, που μπορεί να μην είναι «μια θεωρία συνωμοσίας που εκτυλίσσεται γύρω απ’ το Survivor» αλλά το φετινό concept του Survivor που μοιάζει σαν θεωρία συνωμοσίας για το Survivor.

Αλλά χωράει το «Survivor» σε μια εφημερίδα της Αριστεράς;
Προ διετίας (όταν το δημοφιλές reality επιβίωσης άρχισε να μονοπωλεί την τηλεοπτική θεαματικότητα), έθεσα την ερώτηση σε μια παρέα συριζαίων συνδαιτυμόνων  και εισέπραξα μόνο    αμήχανα χαμόγελα και περιπαικτικά σχόλια: «η Αριστερά δεν βλέπει Survivor», είναι το στερεότυπο∙ δεν έβλεπε Big Brother, «Φάρμα», X-Factor  και δεν βλέπει My Style Rocks, Power of love και Nomads.  Σε… προέκταση, η Αριστερά δεν βλέπει ποδόσφαιρο, δεν ακούει «σκυλάδικα», δεν διαβάζει παραλογοτεχνία και trash media – βλέπει ταινίες τέχνης, ακούει κλασσική μουσική και μπλουζ και τζαζ, και διαβάζει Monde diplomatique, είναι ο αστικός μύθος. Και, παρ’ ότι… αστικός, είναι ένας μύθος που δεν απέχει πολύ απ’ την πραγματικότητα.

Θυμάμαι πάντα την (δικαιολογημένη, λόγω χουντικής… εντοπιότητας) απέχθεια της Αριστεράς για τηλεοπτικά προϊόντα μαζικής κουλτούρας, όπως ο περίφημος «Άγνωστος Πόλεμος», αλλά και αργότερα, για τα εξαιρετικά δημοφιλή λαϊκά σήριαλ τύπου «Λάμψης» και «Δυναστείας».  Και θυμάμαι την επαναλαμβανόμενη ρήση μέλους της παρέας των ρεμπετολόγων φίλων μου: «αν δεν ήταν ο Γεραμάνης, στο ΚΚΕ το ρεμπέτικο θα ήταν ακόμα απαγορευμένο…» 

*******
Χωράει – δεν χωράει στην υπαρκτή αριστερή κουλτούρα, το «Survivor» χωράει και παραχωράει στην κουλτούρα του μέσου Έλληνα της εποχής μας. Αποδεδειγμένα: σύμφωνα με  μετρήσεις της Nielsen («Εφ.Συν») για το διάστημα 13/2 έως και 13/3/2017, το πρώτο ελληνικό «Survivor» παρακολουθούσαν, κατά μέσον όρο, 1.487.000 τηλεθεατές ημερησίως… 
Τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά αφού, σύμφωνα με τους ειδήμονες των τηλεοπτικών μετρήσεων, αποκαλύπτουν ότι το 80%, περίπου των ελλήνων τηλεθεατών παρακολουθούσαν    συστηματικά ή περιστασιακά – το συγκεκριμένο reality, ενώ και το υπόλοιπο 20% είχε… «πάρει μάτι».

Έ, λοιπόν, μη μου πείτε ότι ειδικά αυτό το τελευταίο (το 20% που… «παίρνει μάτι» από «Survivor») δεν περιλαμβάνει και  κοινό αριστερής κουλτούρας, πόσο μάλλον το κοινό της σημερινής… διευρυμένης σε ποσοστό 35% plus Αριστεράς.

Πολύ περισσότερο που το φετινό Survivor συνοδεύεται απ’ αυτή τη «θεωρία συνωμοσίας» που λέγαμε, η οποία θέλει τον Τούρκο παραγωγό του reality Ατζούν Ιλιτζαλί*, να κάνει… εξωτερική πολιτική για λογαριασμό του φίλου του, Ταγίπ Ερντογάν. Και θέλει το concept του φετινού Survivor (με   συμπαιγνία Ατζούν –ΣΚΑΙ)  να βάζει στη θέση των «Μαχητών» τους Έλληνες και στη θέση των «Διασήμων» τους Τούρκους, προκειμένου να μετατρέψει το δημοφιλές reality επιβίωσης σε ελληνοτουρκικό… θερμό επεισόδιο διαρκείας με ανθελληνικούς, ακόμα και… αντικυβερνητικούς στόχους: «Δεν είναι μόνο το ξεπούλημα στην τηλεθέαση. Προσπαθούν να δημιουργήσουν και ένα δυσμενές κλίμα και να προβοκάρουν την επίσκεψη Τσίπρα στην Τουρκία», σχολίαζε προ ημερών δημοσιογράφος…  

*******
Πολύ ωραία. Ακόμα κι έτσι, το κοινό αριστερής κουλτούρας, αυτό που απέμεινε ή αναπλήρωσε, εν μέρει, το ένδοξο και υπερπολλαπλάσιο  αντίστοιχο των δεκαετιών 1950 – 1980, είναι άξιο… ασυλίας. Mονιμότερης και απείρως πιο ποιοτικής απ’ αυτήν που απολαμβάνουν οι παίχτες του «Survivor» όταν κερδίζουν τις καθημερινές μάχες επιβίωσης στο πλαίσιο του συγκεκριμένου reality: Survivor είναι ο επιζών, και όσοι απέμειναν να διατηρούν και να εξελίσσουν την «αριστερή κουλτούρα», την καλλιέργεια του ποιοτικού ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού δηλαδή, είναι οι επιζώντες αλλεπάλληλων μαχών διαρκείας με δεκάδες πολιτισμικά σημεία και τέρατα. Και τηλεοπτικά σκουπίδια, μπροστά στα οποία το «Survivor»  φαντάζει… αριστούργημα.

Χαριτολογώντας, μπορούμε να πούμε ότι οι… επιζώντες της αριστερής κουλτούρας δικαιούνται να «παίρνουν μάτι» από «Survivor», προκειμένου να διασκεδάζουν με τους «επιζώντες» του δημοφιλούς reality. Και να μην απομονώνονται από την πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας (να κλείνονται στο κέλυφος ενός αμφίβολου ελιτισμού), όπως απομονώνονται οι «διάσημοι» από τους «μαχητές» του παλαιού «Survivor» και οι «Έλληνες» από  τους «Τούρκους» του φετινού.

Κατά τα λοιπά, με βάση την απλή λογική, οφείλουμε να κατανοήσουμε το concept «Ελλάδα VS Τουρκία» του φετινού survivor ως (άστοχη εκ του αποτελέσματος) απόπειρα εκμετάλλευσης της περιρρέουσας ατμόσφαιρας εθνικιστικής έξαρσης στις δυο χώρες, με στόχο - τι άλλο; - την αύξηση της τηλεθέασης. Κάτι που, επίσης, μπορεί να μοιάζει  σαν θεωρία συνωμοσίας για το Survivor, αλλά δεν είναι παρά η αλήθεια για το φετινό Survivor.   

*Ο Ατζούν Ιλιτζαλί είναι Τούρκος παραγωγός & επιχειρηματίας, Είναι ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρίας παραγωγής "Acun Medya" και ιδιοκτήτης του τουρκικού τηλεοπτικού καναλιού TV8  







Δεν υπάρχουν σχόλια: